Care Logo
Ćwiczenia w pracy, masaże i terapia dla pracowników fizycznych
Care Solution Logo Care Solution Logo

Blog

Stabilne kolano bez bólu

20 Czerwiec 2017

Ból w okolicy stawu kolanowego może mieć różne przyczyny, a bardzo często jest wypadkową dysfunkcji np: zaburzona ruchomość stawu krzyżowo – biodrowego, zmiany na poziomie poszczególnych odcinków kręgosłupa lub np. hallux, nieprawidłowe ułożenie kości piszczelowej względem osi kolana – koślawość, szpotawość.

Jak chronić się przed bólem, urazem i czy mamy jakikolwiek na to wpływ? Wszystko zależy od tego w jakim stanie jest tkanka – nie zawsze przedstawione ćwiczenia będą jedynym skutecznym rozwiązaniem, stanowią one bazę wyjściową. Celem ich jest stworzenie tkankom możliwości funkcjonowania zgodnie z biomechanika. Problemy z kolanem zawsze należy skonsultować z fizjoterapeutą.

1.Pozycja rozciągająca.

„Rozciąganie kanapowe”: w klęku podpartym oprzyj jedno podudzie o ścianę, pod drugie kolano podłóż coś miękkiego; z tej pozycji spróbuj etapami przejść do momentu w którym przestaniesz się podpierać. Pozostań podczas lekkiego odczucia rozciągania w okolicy biodra, uda.

2.Trening na niestabilnym podłożu. Stymuluje szybkość reakcji Twoich receptorów czucia głębokiego czyli poczucia ciała w przestrzeni, np. kiedy się poślizgniesz; receptory są w ciągłej gotowości do działania.

– Odwodzenie kolana do pozycji stania na jednej nodze z wykorzystaniem taśmy elastycznej; kolano nie może być skierowane do przyśrodkowej strony.

„4 strony świata” na dysku sensomotorycznym; ruchy to odwiedzenie kończyny dolnej (ruch w bok), wyprost (w przód), przywiedzenie (ruch do środka), zgięcie (w tył).


Uniesienie bioder w pozycji leżenia na plecach z nogami na piłce; kluczowym elementem jest utrzymanie równowagi tułowia.

3.Wzmacnianie.

Wzmacnianie przywodzicieli stawu biodrowego oraz przyśrodkowych stabilizatorów stawu kolanowego w leżeniu.

Wykonaj 3 serie po 10 powtórzeń. Ćwiczenia nie powinny wywoływać bólu.

Kilka uwag:

-koniecznie zwróć się do lekarza oraz/lub fizjoterapeuty jeśli występują u Ciebie objawy takie jak: krepitacje (trzeszczenia, trzaski), zablokowania kolana w wyproście lub zgięciu – jeśli próbujesz „przechodzić” ten stan bez diagnostyki wpływasz na degenerację chrząstki
-zwróć uwagę czy podczas chodu, biegania itp. stawiasz stopy równolegle, na wprost czy raczej odchodzą na boki?
-spróbuj rolowania stopy piłką – to masaż dla rozcięgna podeszwowego czyli ważnego elementu taśmy anatomicznej tylnej
-dodatkowe ćwiczenia stabilizujące

~ Gosia



Zadbaj z nami o swoich pracowników!

Kontakt

+48 530 067 790
+48 537 078 525
biuro@physioprofit.pl

Biuro

Care Solutions s.c.
NIP: 8943049863
Regon: 022290452

Napisz teraz





© Care Solutions 2017 | design: Marcin Mnich