Care Logo
Ćwiczenia w pracy, masaże i terapia dla pracowników fizycznych
Care Solution Logo Care Solution Logo

Blog

Po co pić wodę?

1 Lipiec 2016

Po co pić wodę w pracy?

waves-close-up-view-circle-drop-of-water-medium

Tyle słyszy się o konieczności picia wody. Skąd jednak wiadomo, czy ilość płynów, które codziennie przyjmujemy, jest wystarczająca? I po co w sumie trzeba pić tą wodę?

Ile wody powinien wypić pracownik?

W ciągu doby dorosły człowiek powinien wypić ok. 30 ml wody na 1 kg masy ciała. Czyli w przypadku mężczyzny o masie 80 kg jest to 2,4 l wody. Dla lepszego zobrazowania – to ok 12 szklanek wody (1 szklanka – 200 ml). Jest to ilość wskazana przy założeniu, że człowiek ten prowadzi statyczny tryb życia i uprawia lekką aktywność fizyczną. Indywidualne zapotrzebowanie organizmu na wodę zależy jednak od temperatury otoczenia, rodzaju wykonywanej pracy, aktywności fizycznej i stanu zdrowia. Dlatego mężczyzna ciężko pracujący fizycznie powinien wypijać ok 3 l wody, a jeśli praca ta wykonywana jest w środowisku o wysokiej temperaturze, ilość ta powinna wynosić nawet ok 3,5-4 l na dobę.

pexels-photo-87383-medium

Po co pić wodę?

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek naszego ciała. Woda:

  • reguluje wszystkie procesy fizjologiczne m.in. oddychanie czy trawienie
  • pomaga regulować temperaturę ciała – chroni organizm przed przegrzaniem
  • pomaga dotlenić i odżywić komórki – ma to korzystny wpływ m.in. na koncentrację, czas reakcji i szybkość regeneracji po wysiłku
  • ułatwia usuwanie toksyn i zbędnych produktów przemiany materii z organizmu
  • zapobiega utracie sprężystości krążków międzykręgowych – chroni przed wypadnięciem dysku czy rwą kulszową

Skąd wiadomo, że brakuje nam wody?            

Objawy niedoboru wody w organizmie:

  • uczucie pragnienia
  • spadek koncentracji i rozdrażnienie                                                
  • osłabienie, wycieńczenie
  • zwiększona podatność na stres
  • ospałość, senność
  • spadek wydajności i brak motywacji do pracy
  • zawroty i bóle głowy
  • popękane usta, sucha i ciepła skóra, utrata jędrności skóry
  • zmniejszona potliwość
  • zmniejszenie oddawania moczu
  • skurcze i bóle mięśni
  • zaparcia i wzdęcia
  • podwyższona temperatura ciała

Praktyczne wskazówki jak pić wodę:

pexels-photo-68899-mediumwater-drink-fresh-lemons-medium

  • Pij mało ale często

Pragnienie, to sygnał, że organizm zaczyna się odwadniać – najlepiej nie dopuścić do pojawienia się tego uczucia pijąc co kilkanaście-kilkadziesiąt minut kilka łyków wody. Jeśli pijemy dużo ale rzadko, znaczna część wody nie zostaje wchłonięta w jelitach, za to szybko musimy iść do toalety.

  • Pij tylko letnią wodę

Woda o temperaturze pokojowej lub zbliżonej do temp. ludzkiego ciała przyswajana jest najszybciej, przez co najlepiej nawadnia organizm. Zimna woda spowalnia metabolizm i bardziej obciąża organizm, który musi ją najpierw ogrzać, aby mogła zostać wchłonięta. A to prowadzi do przegrzania.  

  • Pij wodę mineralną

Kiedy się pocimy, tracimy nie tylko wodę, ale wraz z nią składniki mineralne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dlatego osoby pracujące fizycznie powinny pić wody wysokozmineralizowane, aby na bieżąco uzupełniać te straty.

  • Pij wodę niegazowaną

Wody wysycone CO2 nie są szkodliwe, ale mogą podrażniać żołądek oraz powodować wzdęcia i gazy, co powoduje dyskomfort. W pracy zatem lepszym rozwiązaniem będzie woda niegazowana.

watermelon-theme-layers-mediumrestaurant-coffee-cup-table-medium

  • Pij wodę po kawie

Kawy nie powinniśmy wliczać do sumy wypijanych codziennie płynów ponieważ kawa działa moczopędnie a więc odwadnia. Nie musisz odmawiać sobie kawy, ponieważ pomaga ona usunąć toksyny z organizmu i dodaje energii, ale pamiętaj, aby po każdym kubku kawy wypić dodatkowo 1-2 szklanki wody.

  • Jedz zupy i owoce

Jeśli nie jesteś w stanie wypić 2 litrów wody dziennie, jedz więcej zup a do każdego innego posiłku zjedz 1-2 porcje owoców lub warzyw.

~ Malwina



Zadbaj z nami o swoich pracowników!

Kontakt

+48 530 067 790
+48 537 078 525
biuro@physioprofit.pl

Biuro

Care Solutions s.c.
NIP: 8943049863
Regon: 022290452

Napisz teraz





© Care Solutions 2017 | design: Marcin Mnich