Care Logo
Ćwiczenia w pracy, masaże i terapia dla pracowników fizycznych
Care Solution Logo Care Solution Logo

Blog

Ostroga piętowa, po 1 ćwicz!

20 Kwiecień 2017

Ostroga piętowa – jak sobie z nią radzić?

 Ostroga piętowa to bolesna narośl kostna na podeszwowej stronie pięty. Powstaje najczęściej na skutek długotrwałego przeciążania stopy i znacznie utrudnia codzienne funkcjonowanie. Nieleczona może nawet uniemożliwić chodzenie. Jak należy ją leczyć?

Skąd się bierze?

Ostroga piętowa powstaje w miejscu przyczepu rozcięgna podeszwowego do kości piętowej. Rozcięgno to tworzy wysklepienie stopy czyli podłużny łuk, który odpowiada za amortyzację podczas chodzenia. Jeśli wysklepienie stopy podczas chodzenia ulega nadmiernemu spłaszczeniu (np. przy otyłości, niewłaściwym obuwiu, częstym przenoszeniu nadmiernego obciążenia) dochodzi do osłabienia rozcięgna podeszwowego i odkładania się złogów wapiennych w miejscu przyczepu. Ucisk w momencie przenoszenia ciężaru ciała na daną stopę wywołuje stan zapalny i ból.

Jak sobie z nią radzić?

Skuteczna rehabilitacja łączy w sobie pracę z fizjoterapeutą oraz autoterapię w domu. Ma ona na celu mobilizację stawów stopy, rozciągnięcie przykurczonych struktur i lepsze ukrwienie okolicy dotkniętej problemem. Dla pacjenta oznacza to zmniejszenie bólu, przywrócenie prawidłowego zakresu ruchu stopy i przede wszystkim poprawę jakości życia. Specjalista w zależności od stopnia zaawansowania schorzenia oraz współistniejących dolegliwości dobiera techniki terapii manualnej.

Ćwiczenia w domu powinny być wykonywane codziennie i trwać przynajmniej 15 min. Polegają one na naprzemiennym zginaniu i prostowaniu stopy, obracaniu podeszwy do wewnątrz i na zewnątrz oraz obszernym krążeniu stopą w lewo i w prawo. Podczas tych ćwiczeń noga jest wyprostowana w kolanie i odciążona spoczywa na łóżku. Następnie siedząc na krześle z nagą luźno opuszczoną, masuj podeszwę, tocząc umieszczoną pod stopą piłeczkę tenisową lub butelkę w przód i w tył. Wszystkie ćwiczenia zacznij od 10 powtórzeń i stopniowo zwiększaj w miarę możliwości. Na końcu rozciągnij podeszwową stronę stopy. Możesz to zrobić siedząc na podłodze z wyprostowaną nogą i przyciągając do siebie zahaczony o przodostopie ręcznik albo stojąc przodem do ściany – oprzyj się o nią rękami i robiąc krok w tył chorą nogą przesuwaj “przyklejoną” do podłoża piętę tak, żeby poczuć rozciąganie łydki i ścięgna Achillesa. W pozycji rozciągającej wytrzymaj min. 30 sekund.

Co jeszcze należy zrobić?

Wkładki do butów – kup w sklepie ortopedycznym wkładki do butów przeznaczone dla osób z ostrogą piętową. Zakup skonsultuj z fizjoterapeutą lub wykwalifikowanym w tym temacie sprzedawcą.

Obuwie – wybieraj buty na podeszwie o grubości min 0,5 cm, która amortyzuje wstrząsy. Unikaj butów na wysokim obcasie lub platformie a także butów o bardzo cienkiej podeszwie.

Odciążenie – codziennie po pracy połóż się na 20 minut z nogami podpartymi tak, aby stopy znajdowały się powyżej poziomu serca. Odpoczynek w tej pozycji spowoduje zmniejszenie obrzęku i poprawę krążenia.

Masaż kostką lodu – 1-2 minuty “głaskania” kostką lodu w okolicach pięty i ścięgna Achillesa zmniejszy ból i stan zapalny.

Fala uderzeniowa – jest w tym przypadku jedną z najskuteczniejszych metod fizykoterapii. Najczęściej wystarczy od 3 do 8 zabiegów. Jeżeli jednak zażywasz leki sterydowe lub rozrzedzające krew albo masz osteoporozę, poinformuj o tym lekarza i/lub fizjoterapeutę, gdyż są to przeciwwskazania do zabiegu! Specjaliści zaproponują ci inny zabieg.

Kontrola masy ciała – Nadwaga wywołuje postępującą deformację struktur utrzymujących stopę i powoduje z czasem koślawość stóp, płaskostopie, haluksy lub modzele oraz nierównomierne obciążenie i zwyrodnienia stawów kolanowych, biodrowych a nawet stawów kręgosłupa.

Pływanie – to aktywność, która nie obciąża stóp. Zalecane jest pływanie co najmniej 2 razy w tygodniu.

Kinesiotaping – aplikacja specjalnego plastra wspomaga leczenie tkanek miękkich. Nie zlikwiduje to dolegliwości, ale odczujesz wyraźną ulgę od razu po zaklejeniu.

~ Malwina



Zadbaj z nami o swoich pracowników!

Kontakt

+48 530 067 790
+48 537 078 525
biuro@physioprofit.pl

Biuro

Care Solutions s.c.
NIP: 8943049863
Regon: 022290452

Napisz teraz





© Care Solutions 2017 | design: Marcin Mnich