Care Logo
Ćwiczenia w pracy, masaże i terapia dla pracowników fizycznych
Care Solution Logo Care Solution Logo

Blog

Gdy boli bark

13 Grudzień 2016

Wiele urazów barku ma swoją przyczyną w przeciążeniu niewielkich mięśni pierścienia rotatorów oraz jednoczesnym ich osłabieniem. Gdy wzrasta poziom bólu oraz jego częstotliwość główne mięśnie często skracają się po to, aby ograniczyć ruch w stawie.  Sytuacja ta prowadzi do tzw. zespołu zamrożonego barku, w którym ruchy  fizjologiczne są ograniczone. Możesz to odczuwać jako niemożność wykonania danej czynności. Zarazem jest to najbardziej dokładny test pomiarowy prowadzonej terapii.

Fizjoterapeuta może użyć różnych technik uwalniania tkanek miękkich, ale efekty będą bardziej zadowalające, jeśli będziesz wykonywał kilka prostych ćwiczeń wzmacniających i rozciągających. Ważne jest, aby włączyć do pracy małe mięśnie pierścienia rotatorów po to, aby funkcji tych mięśni niepotrzebnie nie przejmowały inne, duże. Dodatkowo przydatne jest „oduczanie” dominatorów takich jak mięsień czworoboczny czy naramienny  tak, aby odzyskać właściwe wzorce ruchowe.

1.Wzmacnianie rotacji zewnętrznej z użyciem elastycznej taśmy

Stań bokiem do miejsca, w którym zaczepisz taśmę. Ramię jak na zdjęciu skrzyżowane na brzuchu w pozycji rotacji wewnętrznej, pod pachę dobrze jest podłożyć poduszkę lub kocyk. Powoli pociągnij taśmę na zewnątrz, bez odczuwania bólu. Pamiętaj, aby ruch był wykonywany tylko przez ramię, bez udziału tułowia.

2.Wzmacnianie mięśnia nadgrzebieniowego z użyciem małego ciężarku lub puszki

 Stań przodem trzymając w jednej dłoni niewielkie obciążenie. Ramię ustawione pod kątem 45 stopni od płaszczyzny ciała (od boku 45 stopni w przód). Powoli unieś ramię tylko do poziomu barków, ponieważ przy dalszej pracy włącza się łopatka a nie wzmacnianenmięśnie. W przypadku bólu można utrzymywać ciężar z kciukiem skierowanym w górę.

3.Wzmacnianie mięśnia podgrzenieniowego leżąc na krawędzi stołu

W pozycji na brzuchu, z ręką wysuniętą, kciukiem do dołu. Powoli unieś ramię do poziomu stołu pod kątem 90 stopni do ciała. Ćwiczenie nie wymaga użycia dodatkowego przyrządu.

Warto wykonać ćwiczenie po stronie zdrowego barku, aby zobaczyć różnice w sile mięśniowej oraz sposobie wykonania. Powtórz 10 razy w dwóch seriach. Jeśli masz możliwość zapytaj fizjoterapeuty czy ćwiczenia są wykonywane prawidłowo.

~ Gosia

 

           

 

 

 

 

 

           



Zadbaj z nami o swoich pracowników!

Kontakt

+48 530 067 790
+48 537 078 525
biuro@physioprofit.pl

Biuro

Care Solutions s.c.
NIP: 8943049863
Regon: 022290452

Napisz teraz





© Care Solutions 2017 | design: Marcin Mnich